eConowind: wind als de toekomst van de scheepvaart

In Flevoland wordt hard gewerkt aan een groene toekomst voor de scheepvaart. eConowind ontwikkelt innovatieve zeilen die windkracht gebruiken om schepen voort te stuwen. Deze aanpak helpt uitstoot te verminderen en draagt bij aan een duurzamere wereld. eConowind, een Flevolands bedrijf om trots op te zijn.

aanjagen

De Board is een echte aanjager. Het gaat om nieuwe initiatieven rondom de toekomstige economische vraagstukken van Flevoland. Alle projecten en activiteiten die we organiseren hebben uiteindelijk het doel de brede welvaart in de regio te versterken.

verbinden

De Board fungeert als verbinder om organisaties met elkaar te laten samenwerken. Het fungeert als makelaar met een uitgebreid netwerk die partijen met elkaar in contact brengt en houdt. We zoeken partnerships en krijgen input vanuit de ondernemersverenigingen in Flevoland.

communiceren

Eén van de belangrijkste doelen van de Board is om Flevoland op de kaart te zetten. Het gaat om een onderscheidende propositie, het communiceren van het Flevolandse verhaal, de ambassadeur functie en lobby activiteiten.

Frank Nieuwenhuis is medeoprichter van eConowind en vertelt enthousiast: ‘Wij houden ons bezig met windvoortstuwing op schepen. Ons bedrijf bestaat nu zo’n acht jaar en we richten ons op energiereductie door het plaatsen van moderne zeilen op schepen. Deze elementen zijn geïnspireerd op de zeilen van traditionele zeilschepen en maken gebruik van de windkracht om schepen voort te stuwen. Een oplossing waarmee we de scheepvaart duurzamer maken.’


Wind tegen

‘Eigenlijk is de scheepvaart heel schoon,’ vervolgt Frank zijn verhaal. ‘Negentig procent van al het vervoer gaat via schepen, waarbij de sector verantwoordelijk is voor drie procent van de totale werelduitstoot. Als we daar nog iets van af kunnen halen, maken we echt een verschil.’ De technologie van eConowind gaat terug naar de basis: windkracht gebruiken, zoals vroeger in de tijd van zeilschepen. Frank benadrukt wel dat windkracht niet altijd te voorspellen is. ‘Soms is hij te hard, soms te zacht, en vaak heb je hem tegen. En bij tegenwind werken onze zeilen niet.’ Daarom is het voor eConowind extra belangrijk scheepvaartroutes in kaart te brengen waar de wind gunstig is. ‘De route tussen Rotterdam en Engeland is er zo één. De zuidwestenwind die er waait is ideaal. Maar richting de Baltische zee zijn veel kanalen met wind langs de kust, dan werkt het minder goed,’ zegt Frank.


Vastberaden

‘De maritieme industrie is een conservatieve sector,’ legt Frank uit. ‘Een schip is enorm duur en groot, dus beslissingen worden niet licht genomen. Maar we verwachten dat eConowind de komende tien jaar flink groeit in aantallen en de grootte van onze systemen.’ Frank hoopt verder dat Nederland voorop blijft lopen met deze innovatieve technologie. Dankzij de steun van onder andere Horizon Flevoland kan eConowind blijven innoveren en bijdragen aan een schonere toekomst. ‘De zee is niet vergevend, maar wij zijn wel vastberaden,’ besluit Frank zijn verhaal met een glimlach.


Bekijk hier de video: