Zoeken
Sluit dit zoekvak.

‘De Lelylijn? Wij gaan er vanuit dat eind dit jaar het licht op groen gaat’

Bestuurslid van de Initiatiefgroep Lelylijn Johan Goos en voorzitter van de Economic Board Femke Rientsma hebben er het volste vertrouwen in. Die Lelylijn gaat er komen. Beiden strijden voor de belangen van Flevoland vanwege hun gedeelde passie voor de polder.

aanjagen

De Board is een echte aanjager. Het gaat om nieuwe initiatieven rondom de toekomstige economische vraagstukken van Flevoland. Alle projecten en activiteiten die we organiseren hebben uiteindelijk het doel de brede welvaart in de regio te versterken.

verbinden

De Board fungeert als verbinder om organisaties met elkaar te laten samenwerken. Het fungeert als makelaar met een uitgebreid netwerk die partijen met elkaar in contact brengt en houdt. We zoeken partnerships en krijgen input vanuit de ondernemersverenigingen in Flevoland.

communiceren

Eén van de belangrijkste doelen van de Board is om Flevoland op de kaart te zetten. Het gaat om een onderscheidende propositie, het communiceren van het Flevolandse verhaal, de ambassadeur functie en lobby activiteiten.

Johan: ‘Eigenlijk ook raar, dat wij elkaar nooit eerder ontmoet hebben als belangbehartigers voor de Lelylijn’.


Femke: ‘Ja echt he? Mooi dat daar dan vandaag verandering in komt. Als voorzitter van Economic Board Flevoland probeer ik vanuit mijn eigen enthousiasme voor Flevoland altijd met zoveel mogelijk partijen te praten en hen te verbinden. Vooral als het partijen zijn die net als wij kansen zien voor Flevoland. Dus wordt het voor ons volgens mij ook hoog tijd om te verbinden. Ik ben echt gepassioneerd als het gaat over de polder. Hoe is dat voor jou?’


Johan: ‘Ik herken die passie. Ik heb een leidinggevende functie bij het Waterschap Drents Overijsselse Delta, maar ben daarnaast mijn hele leven al bestuurlijk actief geweest bij onder andere de waterschappen in Flevoland, CDA Noordoostpolder en het vrijwilligerswerk. Het is mooi om een bijdrage te mogen leveren aan de samenleving. Ik ga al 43 jaar als vrijwilliger met pelgrims naar Lourdes toe. Ik vind het prachtig om te zien hoe deze ervaring anderen verrijkt en dat ik daar deel van uit mag maken. Sinds 2019 maak ik me als oud-fractievoorzitter van CDA Noordoostpolder en bestuurslid van de Initiatiefgroep hard voor de komst van de Lelylijn. Ik doe dat samen in de initiatiefgroep met Wim van Wegen, Henk Pals, Wilko Stormebrink en Daniel Ruig. We lobbyen en netwerken hierin met provincies, gemeentes, VNO-NCW Noord en andere stakeholders. Verder bezoeken we gemiddeld twee keer per jaar de landelijke woordvoerders van partijen in de Tweede Kamer voor de commissie Infrastructuur & Waterstaat. Ons belang als lobbygroep is dat die Lelylijn er komt. Hoe denk jij over de Lelylijn?’


Femke: ‘Voor mij is de komst van de Lelylijn een logische stap. De uitbreiding van spoorverbindingen tussen het Noorden en de Randstad mòet er komen. Met een verwachte groei van 1 miljoen inwoners moeten we ruimte creëren voor het bouwen van huizen en moeten we gaan verbinden. In Den Haag zeggen ze dat elke regio telt en recht heeft op goed OV. Dus kan je het er alleen maar mee eens zijn toch? Voor de Noordelijke provincies, Flevoland en in het bijzonder de Noordoostpolder biedt het veel kansen denk ik. Herken jij die gedachtegang of zie je nog steeds verdeeldheid?


Johan: ‘Gelukkig met name het eerste, maar er is ook nog wel verdeeldheid. Dat blijft altijd denk ik. De Noordelijke provincies hebben allemaal samen de neuzen dezelfde kant op staan en gaan er echt voor; het is ontzettend belangrijk richting Den Haag om met één mond te praten. Het is ons met elkaar gelukt om de Lelylijn in het regeerakkoord te krijgen. Sommige inwoners zijn bang voor volksverhuizingen naar het Noorden door de Lelylijn. Ik denk dat dit niet zo’n vaart loopt maar wel dat de Lelylijn grenzen verlegt / kan verleggen voor mensen. Het maakt nieuwe gebieden beter bereikbaar; het verruimt daarmee je blikveld en je leefwereld.’


Femke: ‘Best gek, die angst voor volksverhuizingen. Want ik denk dat als je een randstadtype bent, je niet zomaar naar het rustige Noorden gaat verhuizen vanwege de komst van een nieuwe spoorverbinding. Overigens mag het Noorden misschien juist wel blij zijn met wat versterking. Veel regio’s verdunnen daar enorm. Ik denk dat je elkaar als regio’s juist enorm kunt versterken als je kijkt naar onderwijs en de arbeidsmarkt, toch?’


Johan: ‘Klopt. Ik ben een man van de feiten. Je ziet in allerlei onderzoeken terug dat in de afgelopen jaren in de noordelijke provincies steeds meer voorzieningen in onderwijs, cultuur, zorg en sport, zijn verdwenen. Ik weet zeker dat de Lelylijn als ontbrekende verbinding in het spoornetwerk een versterkende factor kan zijn in het keren van dat tij. Wij hebben de rest van het land een hoop te bieden als provincie met een hoge arbeidsparticipatie en een sterk groeiende economie. En onze duurzaamheidsambities; we hebben meer windmolens in onze provincie dan er verspreid over ons hele land staan.


De Lelylijn is zoveel meer dan het aanleggen van een spoor. Het betekent ook de mogelijkheid om nieuwe ecologische verbindingen te maken. Met ecoducten kan je natuurgebieden met elkaar verbinden. En door graafwerk kan je nieuwe waterpartijen aanleggen die zorgen voor ecologische versterking van een gebied.


Femke: ‘Interessant! Je vertelde net dat je van feiten houdt. Ken je de Flevoland Monitor? Daar staat letterlijk in benoemd wat jij eerder vertelde over wat Flevoland de rest van het land te bieden heeft. In de Flevoland Monitor staan feiten waar we echt trots op mogen zijn en die een goed beeld geven over hoe Flevoland het doet ten opzichte van andere provincies. Ik geef je er meteen één mee straks. Ik denk dat de Lelylijn heel erg kan helpen bij het ontsluiten van onze provincie naar de rest van het land. Maar hoe gaat het nou verder met de Lelylijn?’


Johan: ‘De Lelylijn is opgenomen in het Europese Ten-T netwerk. Feitelijk geeft Europa hiermee aan Den Haag de opdracht dat die spoorlijn er moet komen. En los daarvan: het is een investering voor de komende generaties en verder. We kunnen het geld wat nog nodig is – buiten de 3 miljard die al gereserveerd is voor een ontbrekende verbinding in ons spoorwegennetwerk- wel kwijt op de begroting. Ook vinden wij èn Den Haag Brede Welvaart / brede welvaart belangrijk. Elke regio telt. Nou, dan moet die Lelylijn er gewoon komen. Wij gaan er vanuit dat eind dit jaar in de Tweede Kamer het licht op groen komt.’


Femke: ‘Ja Den Haag: “put your money where your mouth is” zou ik zeggen, dit is de kans om te laten zien dat inderdaad elke regio telt. Zullen wij zo onze contactgegevens uitwisselen Johan? Ik nodig je uit om een keer aan te sluiten bij een Economic Boardmeeting om je verhaal te doen. Dan kunnen we er in een bredere setting nog eens over doorpraten met elkaar.’