Zoeken
Sluit dit zoekvak.

De overstap naar plantaardige zuivel is logisch

Voor zuivelfabriek Farm Dairy begon het jaar 2024 uitstekend: het Lelystadse bedrijf nam 13 januari de BKL Trofee in ontvangst. Deze ondernemersprijs symboliseert meer dan alleen bedrijfsmatig succes; het is een erkenning van Farm Dairy’s pioniersrol in de transitie naar duurzamere én plantaardige zuivelproductie. Maar hoe gaat zo’n transitie in z’n werk?  Arend Bouwer zijn visie op de toekomst van zuivel.

aanjagen

De Board is een echte aanjager. Het gaat om nieuwe initiatieven rondom de toekomstige economische vraagstukken van Flevoland. Alle projecten en activiteiten die we organiseren hebben uiteindelijk het doel de brede welvaart in de regio te versterken.

verbinden

De Board fungeert als verbinder om organisaties met elkaar te laten samenwerken. Het fungeert als makelaar met een uitgebreid netwerk die partijen met elkaar in contact brengt en houdt. We zoeken partnerships en krijgen input vanuit de ondernemersverenigingen in Flevoland.

communiceren

Eén van de belangrijkste doelen van de Board is om Flevoland op de kaart te zetten. Het gaat om een onderscheidende propositie, het communiceren van het Flevolandse verhaal, de ambassadeur functie en lobby activiteiten.

‘Melk is in principe niet on-duurzaam, maar de wijze van productie kan dat wel zijn,’ begint Arend zijn relaas. Hij wijst op de intensieve veehouderij en het importeren van veevoer uit verre landen als belangrijke milieu-uitdagingen. ‘Wij kiezen op duurzaamheidsgebied daarom voor een voortrekkersrol: we werken volgens de normen van “on the way to PlanetProof”, een keurmerk dat hoge eisen stelt aan klimaat, biodiversiteit en dierenwelzijn. Deze certificering zet de toon voor hoe wij denken over duurzame landbouwpraktijken.’

Plantaardige toekomst

De overstap naar plantaardige zuivel is een logische volgende stap in Farm Dairy’s missie. Eind 2024 lanceert het bedrijf zijn eerste commerciële plantaardige producten, waaronder plantaardige yoghurt. ‘We richten ons op lokale grondstoffen, zoals soja, haver en veldbonen die in Flevoland groeien, om een echt Nederlands product te creëren,’ legt Arend uit. Hoewel het milieu een belangrijke motivatie is, komt daar nog iets anders bij: ‘Plantaardige zuivel is ook een antwoord op de groeiende vraag naar voedzame en duurzame voedselkeuzes. Nu hebben plantaardige dranken op basis van (bijvoorbeeld) haver, een voedingswaarde die vergelijkbaar is met die van frisdrank. In de toekomst willen we dit anders: plantaardig zuivelproducten met een voedingswaarde die vergelijkbaar is met die van melk, die bovendien lekker en betaalbaar zijn.’

Impact op de bedrijfscultuur

Een dergelijke transitie heeft hoe dan ook impact op de bedrijfscultuur binnen Farm Dairy. ‘Ons bedrijf heeft de transitie naar duurzame (weide)melk doorstaan. Zo’n omslag vraagt veel van de medewerkers. Dat is nu opnieuw zo. Medewerkers krijgen bijvoorbeeld een opleiding, om onze nieuwe koers te kunnen ondersteunen. Het gaat niet alleen om het aanleren van nieuwe vaardigheden, maar ook om het omarmen van een nieuwe mindset,’ benadrukt Arend. ‘Dit proces van aanpassing en ontwikkeling is nodig voor een succesvolle transitie. Wij investeren daarom in meerjarige opleidingen voor onze werknemers, waardoor ze niet alleen betrokken blijven maar óók groeien binnen het bedrijf.’

Uitdagingen en arbeidsmarkt

De transitie naar plantaardige zuivel brengt niet alleen kansen maar ook uitdagingen met zich mee. ‘Denk aan netcongestie door de groeiende vraag naar duurzame energie en het aantrekken van geschikt personeel binnen een krappe arbeidsmarkt,’ zegt Arend. ‘We verkennen daarom ook de mogelijkheden van een meer inclusief aannamebeleid. We vragen ons bijvoorbeeld af: is het noodzakelijk dat iedereen Nederlands spreekt?  En hoe houden we binnen ons bedrijf het beste rekening met diversiteit en cultuur? Deze uitdagingen benadrukken de complexiteit van het navigeren tussen innovatie en duurzaamheid, tegen de achtergrond van huidige maatschappelijke en technische realiteiten.’ Ondanks deze uitdagingen blijft Arend optimistisch en vastberaden: ‘Het is een opwindende tijd voor Farm Dairy, en we zijn vastbesloten om voorop te lopen in deze nieuwe fase van de zuivelindustrie.’

 

Lees meer interviews in de Flevoland Monitor 2024!