Zoek
Sluit dit zoekvak.

‘Laten we zoeken naar niches per gemeente. Het is belangrijk dat hier regionale regie op komt.’

In gesprek: Edwin van der Ham, Serge Hollander en Egge Jan de Jonge.

Flevoland als logistieke hotspot. Zeewolde, Almere en Lelystad vormen een magneet voor grote (internationaal opererende) logistieke bedrijven. Dicht bij de Randstad en vooral ruimte! Waarin blinkt Flevoland nog meer uit? Hoe weten logistieke ondernemers in onze provincie elkaar te vinden? En hoe gaan we in de toekomst om met onze ruimte?

aanjagen

De Board is een echte aanjager. Het gaat om nieuwe initiatieven rondom de toekomstige economische vraagstukken van Flevoland. Alle projecten en activiteiten die we organiseren hebben uiteindelijk het doel de brede welvaart in de regio te versterken.

verbinden

De Board fungeert als verbinder om organisaties met elkaar te laten samenwerken. Het fungeert als makelaar met een uitgebreid netwerk die partijen met elkaar in contact brengt en houdt. We zoeken partnerships en krijgen input vanuit de ondernemersverenigingen in Flevoland.

communiceren

Eén van de belangrijkste doelen van de Board is om Flevoland op de kaart te zetten. Het gaat om een onderscheidende propositie, het communiceren van het Flevolandse verhaal, de ambassadeur functie en lobby activiteiten.

Edwin van der Ham (ondernemer en eigenaar van Monta), Serge Hollander (kwartiermaker Logistiek Cluster Flevoland) en Egge Jan de Jonge (wethouder in Zeewolde en boardlid van Economic Board Flevoland) gingen er in maart 2021 (voor de gemeenteraadsveriezingen) met elkaar over in gesprek.

SERGE: ‘We timmeren goed aan de weg. Inditex, Hunkemöller, Bestseller. Grote namen komen naar Flevoland. We staan steeds in de top 5 van de logistieke-hotspot-lijst van Logistiek.nl. Logistiek Cluster Flevoland, waar ik kwartiermaker van ben, krijgt steeds meer vorm. Ondernemers, overheid en onderwijs slaan in dit cluster de handen ineen om de dynamische logistieke sector in Flevoland te versterken en verder op de kaart te zetten. En ja, we hebben de ruimte in Flevoland.’

EDWIN: ‘Dat klopt en dat weet ik nu. Ruimte is er zeker. Maar eerlijk is eerlijk, ik ben toevallig met mijn bedrijf in Lelystad terechtgekomen. Monta helpt webshops groeien via slimme software. Dat doen we voor Ukje in Lelystad bijvoorbeeld, maar ook voor Telegraaf.nl en veel bedrijven in en rond Amsterdam. We merken dat klanten hun voorraad af en toe willen bekijken. Omdat we vooral in het Zuiden zitten, gingen we twee jaar geleden op zoek naar een locatie in de buurt van Amsterdam. Het werd Lelystad, vanwege de plek en de goede infrastructuur. Maar het had bij wijze van spreken ook Zeewolde kunnen zijn.’

EGGE-JAN: ‘Wat doen jullie precies?’

EDWIN: ‘Monta biedt verschillende logistieke services. We ontwikkelen onze eigen innovatieve magazijnsoftware welke wij aan grote webshops verkopen én we verzorgen voor ruim 1500 webwinkels het fulfilment. Dat laatste doen we vanuit 14 zelfstandige/onafhankelijke e-commerce warehouses. Fulfilment houdt in dat we de verwerking en verzending verzorgen van online orders, wereldwijd. Dankzij data kunnen we voorspellingen doen waar onze klanten handig op kunnen inspringen en waardoor wij slim met onze ruimte kunnen omgaan. In Lelystad werken nu 100 mensen. We bouwden onlangs een pand bij en dit ging heel voorspoeding. Van idee tot oplevering in één jaar, dat maak ik zelden mee.’

SERGE: ‘Die flexibiliteit en betrokkenheid van gemeenten herken ik. Daarnaast staat Flevoland bekend om de ruimte die we hier hebben. Maar hebben we nog wel zoveel ruimte? Hoe kijken jullie daar tegenaan?’

EGGE-JAN: ‘Gemeenten verkopen moeiteloos 10 hectare grond. De vraag naar grond is enorm. Maar welke bijdrage levert een bedrijf aan de gemeente? En in hoeverre versterken bedrijven elkaar? Gemeenten zijn naar mijn mening nu nog te veel bezig met hun eigen grondverkoop. Juist nu is het een goed moment om over de grenzen heen te kijken. In welke gemeente komt een bedrijf het beste tot zijn recht? Laten we zoeken naar niches per gemeente. Durf keuzes te maken.’

SERGE: ‘Het is belangrijk dat hier regionale regie op komt.’

EDWIN: ‘Wij hebben ook vestigingen in gebieden waar de grond schaarser is. Dordrecht bijvoorbeeld. Weet je wat je hier als bedrijf moet doen bij de aankoop van grond? Een plan maken waarin je uitlegt hoe jij als ondernemer gaat bijdragen aan de gemeenschap. De gemeente legt de lat hoog en dat is goed. Sponsor je Feyenoord of de lokale voetbalclub? Wij hebben van een van onze warehouses een bioscoop gemaakt. Hier krijgen kinderen les en hbo-studenten werken aan challenges. We dragen écht wat bij aan de maatschappij. Het voordeel voor ons, naast dat het ontzettend leuk en inspirerend is? Jongeren komen al heel vroeg in aanraking met het bedrijfsleven, de ICT en de logistiek. We merken bovendien dat onze huidige medewerkers het waarderen.’

EGGE-JAN: ‘Wat een inspirerend voorbeeld. Van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar ook van het vinden van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Dit is een thema waar Logistiek Cluster Flevoland veel aandacht aan besteedt. Flevoland is een provincie van ruimte. Maar je kunt de ruimte maar 1 keer verkopen. Dus laten we ons vooral richten op bedrijven die waarde toevoegen.’

SERGE: ‘En dit betekent keuzes maken. Grondverkoop is geen doel op zich.’

Edwin van der Ham, Montapacking

Serge Hollander, Logistiek Cluster Flevoland

Egge Jan de Jonge, wethouder gemeente Zeewolde