Zoek
Sluit dit zoekvak.

‘Lelystad Airport heeft serieuze potentie voor de zakelijke markt’

Herman van Kranenburg ziet als managing director volop kansen voor Zeusch Aviation als er definitief groen licht komt voor Lelystad Airport. Niet alleen voor zijn bedrijf dat op de luchthaven is gevestigd, maar voor heel Flevoland. ‘Lelystad heeft serieuze potentie voor met name de zakelijke markt.’

aanjagen

De Board is een echte aanjager. Het gaat om nieuwe initiatieven rondom de toekomstige economische vraagstukken van Flevoland. Alle projecten en activiteiten die we organiseren hebben uiteindelijk het doel de brede welvaart in de regio te versterken.

verbinden

De Board fungeert als verbinder om organisaties met elkaar te laten samenwerken. Het fungeert als makelaar met een uitgebreid netwerk die partijen met elkaar in contact brengt en houdt. We zoeken partnerships en krijgen input vanuit de ondernemersverenigingen in Flevoland.

communiceren

Eén van de belangrijkste doelen van de Board is om Flevoland op de kaart te zetten. Het gaat om een onderscheidende propositie, het communiceren van het Flevolandse verhaal, de ambassadeur functie en lobby activiteiten.

Lelystad Airport is volgens Herman van Kranenburg een geschikte uitvalsbasis voor zakelijke en privé luchtvaart: dichtbij grote luchthavens zoals Schiphol, een uitstekende verbinding met de Randstad en heel centraal gelegen. Zeusch Aviation heeft twee grote hangaars – voor onder meer de stalling van de toestellen – van in totaal 4.400 vierkante meter. Met de aanstaande bouw van een nieuwe hangar en kantoorruimte verdubbelt de totale oppervlakte ruimschoots. ‘We krijgen nu al regelmatig aanvragen van grote bedrijven of particulieren om hun toestellen bij ons te huisvesten of te stallen.’

Lelystad ligt strategisch binnen Nederland voor het uitvoeren van zakelijke vluchten naar circa 6.000 vliegvelden binnen Europa. De zakelijke vluchten kunnen zijn voor personenvervoer of vrachtvervoer. Zakelijk personenvervoer is doorgaans naar locaties die slecht via de weg, trein of lijnvluchten bereikbaar zijn. In dat geval is een zakelijke vlucht veel sneller en vaak kosten effectiever. Zakelijk vrachtvervoer is cruciaal in de huidige economie waar snel gehandeld moet worden. Zo kan er makkelijk een cruciaal onderdeel voor een ziekenhuis of containerschip verstuurd worden.

Zakelijke en medische vluchten

Met de uitbreiding van met name het aantal zakelijke vluchten zijn er ook meer ondersteunende diensten nodig. Denk aan het ontvangen van de klanten, de bagage van boord halen, het toestel laten tanken, grondtransport en zorgen en dat de catering aan boord komt. Daarnaast hebben vliegtuigen doorlopend specialistisch onderhoud nodig en zijn modificaties geregeld nodig om het vliegtuig veilig en zuiniger te laten vliegen. Dat komt de werkgelegenheid natuurlijk direct ten goede. Die diensten zijn er nu niet. ‘Hiermee maak je Lelystad Airport dus direct interessanter voor zakelijke vluchten, zodat mensen niet meer specifiek naar Rotterdam of Amsterdam hoeven.’

Zeusch Aviation verzorgt daarnaast medische vluchten. Patiënten repatriëring: van de bekende gispvlucht tot een vlucht vanuit een land waarin de medische zorg niet op het niveau is als in Nederland. Het bedrijf verzorgt ook organentransport: zowel het vervoer van het orgaan als het medische team dat de ingreep verzorgt.

Daarnaast verzorgt Zeusch Aviation ook zogeheten ‘special missions’ operaties. ‘We doen speciale vluchten voor bijvoorbeeld televisiebedrijven om audio en video via de lucht aan elkaar te koppelen, die signalen kunnen niet door bergen of gebouwen heen. Wij hangen met een vliegtuig boven een evenement, bijvoorbeeld een groter wielerkoers, waardoor kijkers “live” kunnen meegenieten van de wedstrijd’, legt Herman uit.

Ruimer starten en landen

Het bedrijf is ook gespecialiseerd in mapping: fotovluchten op grote hoogte waardoor je een soort Google Maps-plaatjes krijgt. Die worden voor heel veel doeleinden gebruikt: het bewaken van natuurgebieden, het in kaart brengen van planologische ontwikkelingen of het dagelijkse verkeer vergemakkelijken door kaarten te actualiseren. Ook ondersteuning van kustwachttaken, zoals opsporing van maritieme milieudelicten, opsporen van drenkelingen en het toezichthouden op de visserij boven zee, behoren tot de mogelijkheden.

Voor verdere groei is het noodzakelijk dat Lelystad Airport opengaat voor de commerciële (grote) luchtvaart, vertelt Herman. ‘Wij groeien nu ook wel door, maar met de openstelling van de luchthaven voor groot commercieel verkeer verruimen de start- en landingstijden en ondersteunende diensten van de verkeersleiding. Er is dan namelijk permanent luchtverkeersleiding aanwezig. Dan kunnen we ook in het duister en bij slechter weer aankomen en vertrekken met onze toestellen.’

Graantje meepikken

Tot vreugde ook van zijn klanten, want een aantal van hen stalt hun zakenvliegtuig bij Zeusch Aviation. ‘Als je als bedrijf een eigen zakenvliegtuig hebt wil je ook kunnen vertrekken en aankomen wanneer je dat wilt. Deze markt heeft serieus veel potentie. De zakelijke luchtvaart is volgens de brancheorganisatie EBAA de coronadip namelijk al voorbij. De vraag is terug op het oude niveau en de opening van Lelystad Airport biedt volop kansen om hier een graantje van mee te pikken.’